DONE : Hospital Bag (Baby)

ASSALAMUALAIKUM :) BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Sebelum ni aku ada post pasal Barang keperluan bersalin (Hospital Bag) , tapi yang tu aku just listkan dulu sebagai panduan bila dah ready nak mengemas . Checklist tu sekali dengan bag hospital untuk mama .

Untuk post kali ni nak fokuskan untuk bag hospital baby je , memandangkan aku dah siap mengemas masukkan dalam bag . Jadi aku nak buat list apa ja yang aku bawa nanti mengikut apa yang aku dah review-review kat blog mommy-mommy lain .

Ni dia hasil packing menggunakan zip-lock pouch. Aku beli kat Mr D.I.Y ja . Yang bagus nya dia ada sekali poket kecil kat depan tu , senang nak selit kertas untuk remark apa yang ada kat dalam . Sekeping Rm 1.90 , aku beli 5 keping besar & sekeping yang kecil sikit . Aku buat packing-packing macam ni supaya memudahkan laki aku nanti nak amek bila aku dah bersalin (dalam labour room) . Tadak la beceramok barang-barang dalam bag tu nanti .


1. Baby wipes : bawak yang besar , ada 100 helai .
2. Pampers baby : aku bawak satu pek , ada 24 keping saiz newborn .
3. Minyak telon 
4. Baby nappy cream 
5. Baju baby : 4-5 pasang
6. Bedung/Napkin : 4 helai
7. Barut : 4 helai
8. Mitten + booties : 5 pasang
9. Topi : 2 helai
10. Tuala baby : 1 helai
11. Tuala muka : 2 helai
12. Selimut baby : 2 helai (yang ada tutup kepala sekali tu , boleh buat bedung)
13. Baby bath , baby shampoo , baby talcum powder & baby lotion : yang ni aku stanby yang travel pack je .

Untuk pakaian baby , aku dah buat 5 set zip-lock pouch untuk dibawa ke hospital . LABOUR ROOM , DAY 2 , DAY 3 , DAY 4 (BALIK) & EXTRA .

LABOUR ROOM
1. Sepasang baju baby lengan panjang + seluar panjang
2. Sepasang mitten + booties
3. Sehelai topi baby
4. Sehelai bedung/napkin
5. 2 keping pampers baby
Untuk labour room aku letak semua colour putih ja , konon-konon nampak suci bersih je bila baby pakai masa baru lepas bersalin .

DAY 2
1. Sepasang baju baby lengan panjang + seluar panjang
2. Sepasang mitten + booties
3. Sehelai barut baby
4. Sehelai bedung/napkin
5. Sekeping pampers baby

DAY 3
1. Sepasang baju baby lengan panjang + seluar panjang
2. Sepasang mitten + booties
3. Sehelai barut baby
4. Sehelai bedung/napkin
5. Sekeping pampers baby


DAY 4 (BALIK)
1. Sehelai baju baby lengan panjang + seluar panjang
2. Sepasang mitten + booties
3. Sehelai barut baby
4. Sehelai selimut (sekali tutup kepala)
5. Sekeping pampers baby

EXTRA
1. Sepasang baju baby lengan pendek + seluar pendek
2. Sepasang mitten + booties
3. Sehelai barut baby
4. Sehelai topi baby
5. Sehelai bedung/napkin
6. Sehelai selimut (sekali tutup kepala)
Untuk pack extra ni untuk stanby kalau-kalau ada kes kecemasan contoh kena tahan wad ataupon baju kotor kena najis boleh la guna , tadak la kelam kelibut nak call suami suruh bawak dari rumahkan .

Barang yang mungkin akan ditambah kemudian :-

1. Botol susu (saiz kecil) : yang ni nak p beli yang kecil comel , botol Avent yang 4oz tu rasa macam gemok sangat . hihiii
2. Nipple cream

Settle bab bag hospital baby , nanti bila free-free aku buat entry pasal bag hospital mama pulak .


terima kasih sudi baca..jangan lupa komen :)

0 comments:

Catat Ulasan

´